maandag 13 augustus 2007

Ik laat me klonen

U hebt wel al van de techniek gehoord, klonen. Wat weinig Belgen weten is dat de hoogstgeplaatste functionarissen, alsook enkele leden van het Hof, als klonen van het origineel door het leven gaan.
De staatsveiligheid riskeert het niet dat een Guy Verhofstadt of een Elio Di Rupo door ziekte, burn-out of voor persoonlijke redenen afstand zou nemen van z'n politiek mandaat. Dit zou immers een danige destabilisatie van het land veroorzaken, het kan zelfs tot burgeroorlog leiden. Zonder de houvast van die enkele publieke personen glijdt het land zonder twijfel af naar pure chaos. Klonen dus. Het origineel van het personage kan hierdoor eigenlijk rustig, met een goede balans tussen privé en politiek, z'n leven leiden.

Zo werd ik dus deze morgen 'opgeroepen' voor mijn "cloning"-sessie. Ze legden me uit hoe het proces in elkaar zit en welke de risico's zijn. Bij sommige franstalige politici en enkele leden van de Koninklijke familie is het klonen overduidelijk mislukt. Gezien mijn drukke agenda zie ik het wel zitten om een "dubbelganger" te hebben, maar ook dit heb ik fout ingeschat: het aanmaken van een kloon duurt enkele weken. Ze raadden me dan ook aan meteen enkele exemplaren te laten maken. Van Verhofstadt zouden we vandaag de dag vooral de derde kloon aan het werk zien. Ik snapte al niet dat ie op zoveel plaatsen tegelijk kon zijn... Van Di Rupo zijn ze zelf de tel kwijt. Om van Fabiola maar te zwijgen (ik vraag me af of het origineel nog wel bestaat). De eerste burger van het land, Herman De Croo, zou inderdaad nog één van de weinigen zijn waarvan we 't origineel dagelijks aan het werk zien. Niet te klonen, naar 't schijnt. Vandaar zijn titel.

Binnenkort dus een regering "Leterme 1", onder leiding van mezelf of van "Leterme 2". Men had mij verwittigd dat het federaal niveau een extra laag van complexiteit met zich meebracht. Ik heb nu dus wellicht ondervonden waarop dat slaat. Leterme 2 zal de eerste maanden opgesloten gehouden worden in de gebouwen rond het Martelarenplein. Eens hij volgroeid is kan hij periodiek enkele taken van me overnemen.

Ik kom echter terug op de bedenking ivm "waar zit Verhofstadt" (zie hieronder). Als er dan toch meerdere exemplaren zijn, waar zitten die dan?!